Dell and Hewlett-Packard
Rebooting their systems
Two computer giants prepare for a world nolonger dominated by the PC
Dell과 HP/ 그들의시스템을 재부팅하다/ 두 컴퓨터 대기업들이 더 이상 PC가지배하지 않는 세상을 준비하다
출처: 2011년 3월 10일 <The Economist> Print Edition.
영어 전문:http://www.economist.com/node/18332916
<<요약>>
PC업계의 거물인 Dell과 HP가 새로운 트렌드로 인해 난관에 봉착했다. 그 새로운 트렌드는“1. 타블렛 컴퓨터와 스마트폰, 2. 클라우드 저장 증가, 3. IT 업체 간 수직통합”이다.이런 새 트렌드로 인해 HP와 Dell은 수직통합으로인한 무한 경쟁과 타블렛과 스마트폰의 유행에 의한 PC의 중요성 상실이라는 어려움에 직면한 것이다. Dell과 HP도 새로운 트렌드에서 살아남기 위해 변화를 꾀하고있다. 첫째로, 둘 다 새로운 시스템을 도입했는데 Dell은 구글과 안드로이드를 기반으로 하는 Streak 7을, HP는 자사에서 개발한 webOS를 기반으로 하는 TouchPad를 내놓았다. 구글과 안드로이드가 계속 유행한다면, 타사의 시스템에 개방적이지 못한 HP의 접근방식은 재고해야 할 것같다. 둘째로, 두 회사 다 PC 제조 의존도를 줄이기 위해 다른 사업들-데이터 저장 서비스 사업등-을 매입하고 있다. 하지만 앞으로도 두 회사의 고군분투는계속 될 것이다. HP의 아포테커 대표는 다음주에 연설을 앞두고 있는데, HP의 사업 다각화(여러 사업 매입)의 타당성과 비용절감안 포기에 대해 분명히 해야 할 것이다.
<<해석 전문 보기>>
텍사스의 라운드 락과 캘리포니아의 파올로 알토는 미국 대륙 전체에서 반 대륙 정도 떨어져있다. 하지만 각각 라운드 락과 파올로 알토에 본사를 두고 있는 두 테크놀로지 대기업인 Dell과 HP는 공통점이 많다. 두 PC 제조업체는 혁신기업이라는 인상적인 기록을 자랑한다. Dell은공급 체인 경영으로, HP는 기초 연구에서 혁신했었다. 하지만두 기업은 최근 몇 년간 부분적으로 창조력을 잃었다.
두 기업 모두 급격히 변화하는 IT업계에서 중요한 위치에 남아있기위해 고군분투하고 있다. 마이클 델이 자신이 설립한 Dell 회사를 2007년에 다시 장악한 이후, 그는 Dell을 부활시켜야 할 필요에 따라 Dell의 operations를 면밀히 검토했다. 작년 HP 대표가 된 리오 아포테커는 3월 14일에 HP를 위한 새로운 전략을 발표할 예정이다. HP의 전 대표인 마크 허드는 여성 마케팅 청부업자와의 관계로 소란을 피운 후 외상을 남긴채 떠났다. 아포테커는 허드 스캔들로 여전히 휘청거리고 있는 HP를 상당히 변화시키길원한다고 암시해왔다.
(IT업계의 새로운 트렌드: 1. 타블렛 컴퓨터와 스마트폰 등의 인기 상승)
Dell과 HP가 씨름하고있는 시대의 흐름(트렌드)은 소비자들이 이동 중에 일하고웹서핑을 할 수 있도록 해주는 타플렛 컴퓨터들, 스마트폰들 그리고 다른 고안품들의 높아지는 인기이다. 널리 인기를 얻고 있는 애플의 아이패드(iPad)와 다른 타블렛 offerings는 저가 노트북 판매에 영향을 미치기 시작했다. 리서치회사인 가트너(Gartner)는 올해 전세계 PC 출하량이 10.5% 증가해 3억 8천 8백만 대가 출하 될 것으로 예측했다. 이는 지난 예측치인 약 16%에서 하향 조정된 것인데, 이런 예측치 하향조정은 타블렛에 열광하는소비자들의 변화에 부분적으로 기인한다.
(IT업계의 새로운 트렌드: 2. 클라우드 컴퓨팅 증가)
IT업계를 휩쓸고 있는 더 중요한 트렌드는 클라우드 컴퓨팅(cloud computing)의 증가다. 이에 따라, 회사들은 엄청난 양의 정보들을 제 3자들(third parties)에 의해 운영되는 서버들의 막대한 창고들에 저장하고 진행시킬 수 있게 되었다. 그렇게 저장된 정보들은 언제 어디서든 필요하면 인터넷을 통해 접할 수 있다.아마존과 랙스페이스 호스팅 같은 새로운 경쟁자들은 클라우드 컴퓨팅 시장에 진입해 회사들이 Dell과 HP 같은 회사의 서버들에 회사의 서버를 구입하는 것 보다 “구름의(클라우드의)” 용적을 빌리는 것이 나을 것이라고 설득하는것이다. 물론 클라우드 서비스 제공사들도 많은 서버들을 사고 그 서버들은 주로 Dell과 HP 것이다. 하지만그들의 엄청난 규모는 그들이 가격 흥정에서 유리한 조건으로 거래할 수 있게 한다.
(IT업계의 새로운 트렌드: 3. 수직통합)
클라우드의 출현은 또한 세 번째 트렌드인 “수직통합화”에 일정 부분 기여했다. 시스템들을 작동시키고 서로의 사업 영역에침투하는 어플리케이션들을 작동시키는 IT 하드웨어 제조업체들 사이에서 수직통합하는 경향이 늘고 있다. IT 하드웨어 제조업체들의 기업 소비자들은 이런 다른 부분들을 모두 사러 돌아다니고 그들 스스로 그 부품들을조립하는 것을 더 이상 원치 않기 때문이다. 기업들은 현재 그들이 그냥 상자에서 꺼내서 스위치만 키면되고, 클라우드 컴퓨팅 시스템과 잘 통합돼 있는 하나로 완성된 제품을 원한다. 게다가 Dell과 HP같은서비스 제공자들에게 IT 업계의 다른 분야에 수직적으로 퍼지는 것은 전반적으로 성숙되고 있는 시장에서성장할 희망을 주기도 한다.
(Dell과 HP가 직면한 현재와 미래: 1.무한경쟁)
이런 트렌드는 소프트웨어 회사들이 하드웨어 회사들을 집어삼키고 반대로 하드웨어 회사들이 소프트웨어 회사들을 집어삼키는무한경쟁을 만들어냈다. HP와 Dell은 하드웨어 제조업체인썬 마이크로시스셈즈를 매입한 소프트웨어 회사 오라클 같은, (오라클은HP를 떠난 허드를 대표로 영입했다.) 그리고 서버 시장에 진출한 네트워킹 기어 제조업체인씨스코 같은 회사들과의 힘겨운 경쟁에 직면해 있다. IT 업계의 이런 급격한 구조적 변화는 거대 IT 회사들이 낮은 마진의 사업을 버리도록 촉진하고 있다. 일본의 Hitachi 회사가 이번 주 디스크 드라이브 사업체를 웨스턴 디지탈에 43억달러에 매각한 것이 그 예이다.
(Dell과 HP가 직면한 현재와 미래: 2.PC의 중요성 상실)
대만의 Acer(에이서)사와함께 HP와 Dell은PC 산업을 지배하고 있다.
이런 새로운 세상에서 Dell은HP보다는 조금 더 경쟁력이 있는 것 같다. Dell의 직전 분기(2010년 4/4분기) 수익중 23%가 PC 판매로160억 달러의 수익을 얻었는데 이런 판매 실적 중 회사들에의 판매 비중이 더 컸고, 이런회사들을 아마도 앞으로도 얼마간은 데스크탑들을 계속 구매할 것이기 때문이다. 이와 비교해 HP의 수익 중 PC 판매가 차지하는 비율은 32%로 직전분기(2010년 4/4분기)에 320억 달러의 수익을 냈고,HP의 PC 판매는 기업 보다는 개인 소비자들 비중이 큰데 개인 소비자들의 수요는 새로운기술(신제품)들로 쉽게 변한다. 하지만 Dell과 HP 두회사 모두 걱정거리가 쌓여있다. 리서치 기관 가트너(Gartner)의조지 쉬플러는 “컴퓨팅 시장은 파편화 되어가고 신제품들은 전문화 되어갑니다.”라고 말한다.
(Dell과 HP의 대응: 1. 새로운시스템 도입)
기업을 상대로 하는 시장에서의 Dell이 점하고 있는 비교 우위는점차 중요성이 사라지고 있다. 회사들은 IT gear 소비자들이구매하는 것, 특히 자사(自社) 직원들이 구매하는 것에 따라 점점 더 영향을 받고 있다. 그러므로 HP와 Dell 같은 회사들은 대량소비 시장에 맞는 신제품들을 성공적으로내놓아야 할 것이다. 그렇지 못하면 자사(自社)들의 판매를 경쟁 회사의 제품들이 잠식하는 것을 지켜봐야 한다. 이것이 HP와 Dell이 최근에 자신들의 타블렛을 출시한 이유이다. Dell의 Streak 7은Google(구글)의 안드로이드 시스템을 기초로 한다. 반면에 HP의 TouchPad(터치패드)는 webOS(웹오에스)에 기반하고 있는데 이 webOS는 작년에 HP가 매입한Palm에서 개발한 시스템이다. 최근의 블룸버그 통신과의 인터뷰에서 HP 대표 아포테커는 HP의 PC들에도 Windows(윈도우)와 더불어webOS를 설치함으로써 더 넓은 platform(플랫폼:컴퓨터 사용의 기반이 되는 하드웨어 소프트웨어 환경)을 마련할 것이라고 전했다.
(Dell과 HP의 새로운 시스템 도입 방식 차이: 타회사 시스템 도입 or 새 시스템 개발)
두 회사의 시스템 도입의 차이점은 두 회사간의 철학 차이를 두드러지게 한다.Dell은 개방적이고 실용적인 제품을 만드는 것에 중점을 두고 있다. Dell은 시스템이나다른 제품을 제3자에게서 빌려와 그것들을 조립하는 것을 꺼리지 않는다.HP는 적어도 현재까지는 Dell보다는 덜 개방적인 것’같다. HP는 자사(自社)에서 개발한 시스템을 도입하는 것을 선호한다. 하지만 구글 시스템에기초한 타블렛들-안드로이드에 기반한 스마트폰 만큼 인기 있는-과안드로이드에 의해 성공적인 시스템인(생태계인) “apps(앱스)”가 진화한다면, HP는 자신의 접근방식에 대해 다시 한번 생각해봐야할지도 모른다.
(Dell과 HP의 대응 방식: 2. PC 의존도줄이기)
큰 돈을 쓰다
비록 Dell과 HP가여전히 PC에 많은 관심을 기울이고 있지만, 두 회사 다 PC 의존도를 줄이는 작업을 계속해왔다. 그런 작업 중 두드러진 것은, 정보 저장소 제공자 같은 클라우드 관련 사업에 큰 돈을 쓴 것이다. 2008년에 Dell은 EqualLogic(이퀄로직)을 위해 14억 달러를 지불했는데 이는 목표 수입의 10배에 해당하는 금액이었다. EqualLogic은 현재 연간 8억 달러의 수익을 냄으로써 너무 큰 돈을 지불한 것처럼 여겨졌던 우려를 불식시키고 있다. Dell은 작년에 Boomi(부미)와 InSite One(인사이트 원)을 구입함으로써 클라우드 용적을 확대시켰다. Boomi는 소프트웨어 어플리케이션들을 클라우드로 옮기는 걸 가능케 하고,InSite One은 클라우드를 통한 의료기록 보관을 가능케 한다.
하지만 작년에 Dell은 가장 야심찬 목표를 실패했다. 격렬한 입찰 경쟁에서 HP가 또 다른 자료 저장 회사인 3PAR를 채간 것이다. HP는24억 달러를 입찰가로 내놨는데 이는 Dell의 최초 입찰가인 11억 5천 달러를 훨씬 웃도는 것이었다. 소동이 진정된 후, Dell이 주장하길, 자사는 자제를 보였지만 반면에 HP는 수입이 1억 9천 4백만 달러밖에 안 되는 3PAR에 과한 입찰가를 매겼다는 것이다. 하지만 Dell의 최종 입찰 제안가는 무려 23억 5천 달러였는데 이는 HP보다 약간 낮은 가격이었을 뿐이다. Dell은 12월에 위로의 상을 받았는데 또 다른 자료 저장 회사인 Compellent Technologies(컴펠런트 테크놀로지)를 9억 6천만 달러에 매입한 것이다.
(Dell과 HP의 앞으로의 전망)
앞으로의 전쟁
수직통합을 더 진행시키고 IBM과 경쟁함으로써 HP와 Dell은 또 다시 결투를 벌여야 할 운명이다. IBM은 하드웨어 제조업체인데 많은 이윤을 남기는 소프트웨어와 서비스 사업을 구축해왔다. Dell과 HP는 서비스 제공자로서 이미 큰 것을 얻었다. HP는 2008년에 EDS를매입했고 Dell은 2009년에 Perot Systems(EDS처럼 전 미국 대선 후보자였던 로스 페롯이 설립한 회사이다.)을 매입했다. 하지만 Dell과 HP는 이런 매입을 더 할 예정이다. SAP를 운영했었던 독일인 소프트웨어거물인 현 HP 대표 아포테커는, 이윤이 많이 남는 소프트웨어사업에서 HP가 팽창하길 바라는 자신의 욕구를 감추지 않는다. 지난달, HP는 Vertica를 매입했다. Vertica의 소프트웨어는 회사들이 막대한 양의 정보를 빠르게 분석하도록 해준다. HP가 더욱 야심찬 목표를 고려할 것이라는 예측도 있어 왔다.
(Dell의 사업다각화와 그 결실)
Dell의 이사진들은 회사의 사업 다각화 전략이 벌써 결실을 맺고있다고 주장한다. 이런 주장의 근거로, Dell의 재정 관리자인브라이언 글래든은 Dell이 지난 11월, 12월, 1월까지 3개월간 9억 2천 7백만 달러의순이익을 창출했다고 지적한다. 이는 전년 동기의 거의 3배가되는 수치이다. Dell이 낮은 부품비용과 경제 위기 이후의 회사들의 약간의 PC 구매 증가로 이득을 본 것은 인정한다. 하지만 Dell의 순이익 증가는 Dell의 사업 중 더 높은 이윤을 내는서비스 사업의 성장을 반영하기도 한다. 현재 Dell의 서비스사업은 전체 Dell 그룹의 수익 중 41%를 차지하는데이는 서비스 사업을 시작한 2008년의 33%에서 증가한것이다.
(HP의 수익 하락)
HP의 최근 실적은 Dell 보다는덜 인상적인데, 이는 HP의 점유율의 상대적 위치에서도 나타난다. (차트삽입) 특히, Dell이나 IBM, Accenture(액센츄어) 같은 타 회사들이 최근 서비스 관련 판매 상승을 보여온 것과 달리, HP의서비스 수입은 직전분기(2010년 4/4분기)에서 2% 감소했다. 이런감소는 HP가 EDS 덕분에 아웃소싱(외부 용역이나 부품 대체)에 강하지만 더 높은 이윤을 내는 컨설팅에는약한 현실이 부분적으로 반영된 것이다. 아포테커 대표는 이 약점을 해결해야만 한다.
(HP의 과제: 1. 너무 많은 분야에의 참여 정리)
아포테커 대표는 또한 결정해야만 한다. 연간 수입이 1천2백6십억 달러이고사원이 32만 5천명인, 컴퓨터에서계산기까지 생산하는 HP가 계속해서 너무 많은 분야에 참여하는 것이 가능할지를 말이다. IBM을 예로 보면, IBM은 서비스 사업 구축에 집중하기 위해 PC 사업을 Lenovo에 매각했다.HP가 여전히 PC 시장의 리더인 것을 고려하면, HP가 IBM의 선례를 따라 PC 사업을 버릴 것 같진 않다. 갈수록 더 많이 디지털 세계에 적응해야 하는 프린트 사업을 버릴 것으로 보이지도 않는다. 하지만 HP가 소프트웨어 사업과 서비스 사업의 몸집을 불리길 진심으로원한다면, HP는 다른 곳에서 희생해야만 할지도 모른다.
(HP의 과제: 2. 생산비 절감 계획 폐기)
아포테커 대표는 다음주 발표에서, 아주 최소한 HP의 이질적인 사업들을 하나로 묶는 전략적 타당성에 대해서는 명확히 밝혀야 할 것이다. 그리고 허드 전 대표 시절 시행한 무자비한 생산비 절감의 일부를 원상태로 돌릴 준비가 되었다는 것을 강조할필요가 있을 것이다. 생산비 절감은 HP의 혁신 원동력을훼손하고 사기를 저하시켰었다.
(HP의 새 이사 영입)
HP는 이미 자사(自社)의 서비스 사업에 재투자하기 시작했다. 그리고 1월에 몇몇 새 이사진을 영입했는데, 이 중에는 컨설팅 회사 Booz & Company의 대표인 슈밋 바네르지와 AXA 투자회사의대표 이사인 도미니크 세네퀴어도 있다. 새로운 투자를 고려하고 있는HP에게 있어 이들의 경험은 매우 유용할 것이다. 아포테커 대표는 HP를 운영하기 위해 유럽에서 팔로 알토로 이동한 후 “끝내준다”와 “멋져” 같은 진짜캘리포니아어를 배웠다고 농담하길 좋아한다. 이제 그가 해야 할 일은 고객들과 투자자들이 HP에 “끝내준다”, “멋져” 같은 말을 할 수 있도록 설득하는 것이다.
<<원문>>
Dell and Hewlett-Packard
Two computer giants prepare for a world no longer dominated by the PC
Mar 10th 2011 | ROUND ROCK AND SAN FRANCISCO | from the print edition
ROUND ROCK in Texas and Palo Alto in California are half a continent apart, but Dell and Hewlett-Packard (HP), two tech behemoths that, respectively, have their headquarters in those cities, have much in common. The two personal-computer makers boast impressive records as innovators—Dell in supply-chain management and HP in fundamental research—though each has lost some of its creative spark in recent years.
Both are battling to remain relevant in a rapidly changing information-technology landscape. Since Michael Dell returned in 2007 to the helm of the company he founded, he has overhauled its operations in a bid to revive its fortunes. Léo Apotheker, HP’s boss since last year, is due to announce a new strategy for his company on March 14th. He has been hinting that he, too, will want to make significant changes at a firm that is still reeling from the traumatic departure of its previous boss, Mark Hurd, after a fuss over his relationship with a female marketing contractor.
Among the trends the two firms are grappling with is the growing popularity of tablet computers, smartphones and other devices that let consumers work and surf the web on the move. Apple’s wildly popular iPad and other tablet offerings are starting to have an impact on low-end laptop sales. Gartner, a research firm, now reckons that global PC shipments will grow 10.5% this year, to 388m units, down from its previous forecast of almost 16%, partly because consumers are switching with such enthusiasm to tablets.
An even more important trend sweeping the industry is the growth of cloud computing. This lets companies store and process vast amounts of data in huge warehouses of servers run by third parties. The data can then be accessed over the internet whenever and wherever needed. New competitors such as Amazon and Rackspace Hosting have jumped into this market and are trying to persuade companies they would be better off renting capacity “in the cloud” than buying their own servers from the likes of Dell and HP. Of course, the cloud-services providers themselves buy lots of servers, mainly Dell and HP ones—but their huge size means they can drive a hard bargain on prices.The emergence of the cloud is also partly responsible for a third trend, “verticalisation”. This is the increasing tendency of makers of IT hardware, operating systems and applications to move into each other’s area of business, because their corporate customers no longer want to shop around for all these different bits and splice them together themselves. They now want all-in-one solutions they can just take out of the box and switch on—and which are well integrated with their cloud-computing systems. Furthermore, for providers like Dell and HP, spreading vertically into other parts of the IT business also offers the best hope for growth in a market that is, overall, maturing.
This has created a free-for-all, with software firms swallowing up hardware firms and vice versa. HP and Dell now face stiff competition from the likes of Oracle, a software firm that bought Sun Microsystems, a hardware maker (Oracle hired Mr Hurd as its president after he left HP); and from Cisco, a maker of networking gear which has moved into the market for servers. This rapid restructuring of the industry is prompting the big IT firms to get out of low-margin businesses, as Japan’s Hitachi did this week when it sold its disk-drive business to Western Digital for $4.3 billion.
HP and Dell dominate the PC business, together with Taiwan’s Acer (see chart), so they are vulnerable to any shift away from such computers. Declarations of the death of the PC are premature, not least because demand from emerging markets is still growing. But Apple’s stunning success with its iPad in rich countries, and corporate customers’ demands for IT firms to provide a full service, not just bulk quantities of desktops and servers, mean that neither company can afford to be complacent. The PC is not dead, but its importance henceforth is going to be significantly diminished.
Dell is likely to fare a bit better than HP in this new world because its sales of PCs, which were 23% of the $16 billion of revenue it earned in its latest quarter, are more heavily geared towards companies, and they will probably keep buying desktops for some time to come. HP, which counted on PC sales for 32% of its $32 billion of revenue in its latest quarter, relies more heavily on purchases by consumers, whose heads are easily turned by new gadgets. However, both firms have plenty to worry about. “The computing market is fragmenting and devices are specialising,” says George Shiffler of Gartner.
Dell’s relative strength in the corporate market is becoming steadily less relevant, though. Companies are increasingly being swayed by what IT gear consumers (especially their own staff) are buying. So firms like HP and Dell need to come up with successful mass-market devices or risk seeing rivals’ gadgets eat into their corporate sales. That is why they have recently unveiled tablets of their own. Dell’s Streak 7 is based on Google’s Android operating system, whereas HP’s TouchPad runs on webOS, an operating system developed by Palm, a company that HP bought last year. In a recent Bloomberg interview Mr Apotheker said HP would start installing webOS in its PCs too, in addition to Windows, to create a broader platform for it.
This highlights a difference in philosophy between the two companies. Dell places huge emphasis on making products that are “open, capable and affordable”. It is open to borrowing operating systems and other stuff from third parties and splicing them together itself. HP seems less willing—at least for now—to embrace such openness, preferring to use its in-house operating system. But if a successful ecosystem of “apps” evolves around Android, and tablets based on Google’s operating system turn out to be as popular as Android-based smartphones, it may have to rethink its approach.
Although they are still paying plenty of attention to the PC and server markets, both Dell and HP have been working overtime to reduce their dependence on them—notably by splashing out on cloud-related businesses such as data-storage providers. In 2008 Dell paid $1.4 billion for EqualLogic, or more than ten times its target’s revenues. EqualLogic is now on track to deliver $800m of annual revenue, justifying what appeared to be an extravagant purchase price. Last year, Dell added to its cloud capabilities when it bought Boomi, which helps move software applications to the cloud, and InSite One, which offers cloud-based medical archiving.
But Dell missed out on its most ambitious target last year when HP waltzed off with 3PAR, another data-storage firm, after a ferocious bid battle. HP paid $2.4 billion for the company, way above Dell’s initial offer of $1.15 billion. After the dust had settled, Mr Dell claimed HP had overpaid for 3PAR, which had revenues of just $194m, whereas Dell had shown discipline. Yet Dell’s final offer was a whopping $2.35 billion, only a smidgen below its rival’s. The firm got a consolation prize in December, when it bought Compellent Technologies, another data-storage firm, for $960m.
HP and Dell are destined to cross swords again as they go further down the verticalisation route and emulate IBM, a hardware maker which has built powerful software and services businesses with fat margins. Both firms have already made big acquisitions of service providers, with HP buying EDS in 2008 and, the next year, Dell buying Perot Systems (which, like EDS, was founded by Ross Perot, a former American presidential candidate). But they are bound to seek more such deals. Mr Apotheker, who used to run SAP, a German software giant, has made little secret of his desire to see HP expand in highly profitable software businesses. Last month HP bought Vertica, whose software helps firms analyse massive amounts of data fast, and there has been speculation that the company will consider more ambitious targets.
Dell’s executives argue that the firm’s diversification strategy is already bearing fruit. As evidence of this, Brian Gladden, its finance chief, points to the net profits of $927m it earned in the three months to late January, almost three times the figure a year earlier. Admittedly, Dell benefited from low component costs and an uptick in new PC purchases by companies following the economic crisis. But its results also reflect the growth of its services businesses, which have higher margins. These now account for 41% of the revenues of Dell’s large-enterprise business, up from a third at the start of 2008.
HP’s recent record has been less impressive, which is reflected in the relative performance of its shares (see right-hand chart, above). In particular, whereas Dell and other firms such as IBM and Accenture have seen an increase in service-related sales recently, HP’s services revenue slipped 2% in its latest quarter. That partly reflects the fact that, although it is strong in outsourcing thanks to EDS, it does less well in higher-margin consulting—a weakness that Mr Apotheker ought to address.
HP’s boss will also need to decide whether the computers-to-calculators company, which has $126 billion of annual revenues and 325,000 employees, can continue to dabble in so many areas. IBM, for instance, sold its PC business to Lenovo to focus on building its services activities. HP is unlikely to follow suit, considering that it is still the leader of the PC pack. Nor does it look set to jettison its printing business, which is having to adapt to an increasingly digital world. But if it is serious about beefing up its software and services activities, HP may have to make sacrifices elsewhere.
At the very least, Mr Apotheker will have to be clear when he speaks next week about the strategic logic that binds HP’s disparate activities together. And he will need to emphasise that he is prepared to undo some of the savage cost-cutting undertaken during Mr Hurd’s reign, which dented the company’s innovation engine and sapped its morale.
HP has already started to reinvest in its services business and in January it brought in several new board members, including Shumeet Banerji, the boss of Booz & Company, a consulting firm, and Dominique Senequier, the chief executive of AXA Private Equity, whose experience will be invaluable as it mulls new investment. Mr Apotheker likes to joke that since moving to Palo Alto from Europe to run HP he has learnt how to say “awesome” and “cool” like a true Californian. Now his task is to persuade customers and investors to use those same words about HP.
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